Topics

rencam (140) emo (120) friends (113) Bokashi (62) makan2 (56) Rozy Tiger (54) family (43) betty (35) Lulu (29) Budak Asrama (28) books (21) sale (20) umah baru (18) Giant (16) Boo Yong (11) momot (11) Mail Lambung (10) PG journey (10) Sunkiss (10) cikgu (9) PETKNODE (8) AIR ASIA SALE (7) holiday (7) spss (7) PhDJourney (6) Synergi (6) movie (5) bake (4) daging (4) pasta (4) Ramadhan (3) ayam (3) sotong (3)

Search This Blog

Free counters!

Tuesday 22 January 2013

Ko nak keje ke tak nak??!!

As Salam..

Owh...dimana dan bagaimana aku nak mulakan...sejak minggu lepas..keje2 office mmg buat tinge kepala aku sume berasap...meletup je belum..sabar ya sabarrrr...
Malas2 nak bising2..aku ni bukannya pemarah, bukan yg suka ngomel juga..aku buat je keje aku mcm slalu..tp kalau asyik dikenakan begini rupa..oleh org bawahan plak tu..aku semestinya kadang naik hantu..tp..malas juga nak tunjuk...mcm slalu aku ckp...buat naik kedut muka aku jek..dah ler x berapa nak cun...kang tambah kedut lagi..hazab tau tak... 

 Dekat ofis..aku x suka nak beza2kan jawatan, ko kerani ka..ko PAP ka..kita satu unit keje sama2..asalkan keje berjalan lancar sudah la kan..tapi ada kalanya perangai manusia ni x boleh diduga..dah senang nak senang lagi...bila diberi muka..mula naik tocang..aku dari percaya jadi sangsi...dari xde apa2 mula la nak bermasam muka..aku x benci dgn individu ni..tp aku benci sikap dia yg main2 dlm keje...
Kalau ko  buat taik dan yg kene ko sorg2 aku x kesah...by all means..go ahead, I dont give a damn...tapiiiiiii...bila ko buat taik..pastu menyusahkan org satu unit...mulut ni mula lancang nak berkata2...tp mcm biasa..malas..i dont have to lower down my standard..down to ur level..

Senang citer..ko nak kerja..ko keje la elok2..ini tidak..time bz time tu ko lesap..dlm seminggu..x pernah ko lengkap attendance 5 hari..kadang2 seminggu sekali jek dtg..dlm hal ni..si mangkuk ni dah pastinya hawau...peringkat pentadbir pon aku rasa sama jek...mcm mana boleh tiada amaran atau tindakan diambil pada pekerja yg berkelakuan mcm nie..kalau kat swasta..mmg lama dah kene buang nie...buang duit company jek...yg peliknya pentadbir ni...org yg keje mcm nak mati ko boleh marah dan pertikai apa yg dia buat semata2 gagal jawab fon, yg sah2 x dtg banyak hari under your nose..ko buat dek aje..apa bisu buta tuli kah?? Hhmm...sah buta ler tu..

Sbb dia ni hazab sgt..satu rekod kehadiran simpan dlm unit...arr...ko ingat dia kesah nak isi..dia buat tak tau jek..bila dikira2..bulan 12 yg lepas..dia dtg  keje 8 hari jek..diulang...8 hari jek!! terer tak staff aku nih.. Bila ditanya apsal slalu hilang etc..cam biasala..dolak dalik jer..Desas desus mengatakan dia ada buat part time mlm di PD...iye..ko x salah baca...keje siang di KL, keje part time mlm di PD..kalau dah rupa itu..wajibla ko tak leh bangun pagi kan...susah2 ko benti je la keje...concentrate je kat part time job tu...menyusahkan hidup org tau tak!

Kalau la dia dtg keje pon, masuk pukul 8.30 hoccay..kalah boss ngan pengarah..ko mampoo?? dah masuk 8.30..x terus naik opis, pi bekpes dulu....tak ke perangai mcm feeling2 boss?? Budak ni dulu katanya ok, tp sejak kawin ni x ok..pulakkk....itu aku x mo tau..pandai2 la ko urus masa dan rumahtangga kan..kan.. Pastu..dah x naik ops..siap sms aku bagai...kalau ada job sms je nanti dia naik..itu pon kadang2 x naik..HOI BINGAI!! KO TU PAP!! ADA KE XDE JOB KO KENE NAIK UNIT DULU!!

Kalau dia akhirnya berjaya naik..time tu je la nampak..lepas lunch mmg x nampak muka dah...mana hala tuju, mana duduk lepak aku pon x tau..yg pasti bukan sekitar ofis sbb call/sms x berjawab..kadang tutup terus...mcm mana org tak marah2..mcm mana org x menyampah...perangai sgt menyakitkan hati...x rasa bersalah ke tiap2 bulan dpt gaji sedangkan ko x dtg keje..kalau rasa duit dah banyak atau part time job lebih menguntungkan...aku ulang..SILA BERHENTI KERJA...sbb byk org diluar sana yg menanti2 peluang nak ganti tempat ko kat sini..

Ntah kenapa..PAP di ofis aku nih kebanyakkan perangai semua super hazab..sama aje lelaki atau perempuan...teruk betul! Diaorg ni x sedar ke bila depa berperangai mcm ni...org akan lebih pandang rendah tau...jgn mereka yg bergred tinggi..aku yg pegawai biasa ni pon kadang2 rasa meluat...aku nih..x kisah kawan dgn sape2..tp bila jadi mcm ni..terasa jugak hati ni berkata2 yg x baik dan mula nak double standard..

Tapi PAP yg baik dan cemerlang mmg ada..yg rajin tu mmg rajin sungguh..kalau org yg sama dpt Anugerah Cemerlang pon takpe sbb keje mmg tiptop..


P/S: Jangan sampai kita mkn duit haram..byk akibatnya..hidup x aman..rumahtangga tongganglanggang..anak2 x menjadi serba serbi..nak ke mcm tu??

1 comment:

  1. ye kak..mmg cmtu la kt situu...saya la antara yg jadik mangsa,..selalu jd perhatian..kene amaran bagai..tp orang lain buat..xkena ape pun..sbb tu sy xtahan..bile orang lain buat ksalahan yg same dgn sy or lagi teruk, tapi tak dikenakan tindakan...tapi saya?? immediately kene..dtg keje lmbt smnit dua pun..terus tukar warna punch card..tp orang len xcmtu punnn...xpela..orang yang wat keje ni nti..jawab la akhirat nanti..tu jek balasannya..

    ReplyDelete

Daisypath Anniversary tickers

Happily married

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Usia perkongsian cerita kita...

PitaPata Cat tickers