Geng Betty

Topics

AIR ASIA SALE (7) ayam (3) bake (4) Bebe (3) betty (35) Bokashi (62) Boo Yong (11) books (20) Budak Asrama (26) cikgu (7) daging (4) emo (114) ethics approval (13) family (33) Fei Mau (10) friends (101) Giant (16) holiday (7) Lulu (29) lyrics (6) Mail Lambung (10) makan2 (52) momot (11) Moochin (2) movie (5) pasta (4) PETKNODE (8) Peya (2) Ramadhan (3) rencam (134) Rozy Tiger (54) salad (5) sale (20) sotong (3) spss (5) Sunkiss (9) umah baru (15)

Tuesday, 1 January 2013

Ketam Sweet Sour cap M

As Salam...

Hhmmm...aku kan..sukaaaaaaaaaaaaa sgt mkn ketam...tak kisah la ketam tu ko masak apa pun..kadang2 tak payah nasik pon..aku ratah saja...huuiiii...dap nye!! dap nye!!

Antara masakan ketam yg aku suka ratah ialah..ni ha ler..ketam sweet sour....tp memandangkan aku yg masak..mmg cap M la jawab nya...apa cap M tuh?? M tu M.A.L.A.S...ada paham??? wakakkakak....
Kenapa cap M?? sbb aku layan resepi simple2 jek..yg renyah berjam2 nak masak tu..mintak ampun ler...x kose nak melayan!!

Errmm....maap ler...aku mmg xde seni artistik lansung dlm arena snap2 pic nih...pastu guna kamera henpon cap ayam...lagi la ala2 kekaburan gitu kan..kehehhehe...

Resepi ni mudah jer...tutup2 mata pon bleh masak..percaya lah!! ngeee...

Bahan2..
Beberapa ekor ketam,cuci bersih2, kulit luar tu kalau nak simpan pon boleh..tp buka utk mkn..certain suka buat utk hiasan atas pinggan...tp kalau aku..hhmm...tak payah!!
Bawang besar & bawang putih - suka hati la ko nak cincang ka..nak racik ka..
Minyak masak sikit utk menumis
Sos cili, sos tomato, sos tiram & Air - ikut suka, nak berkuah sikit..ko lebihkan la sbb nanti nak tambah air lg buat kuah..kalau nak pekat2 sikit jer..ikut brape byk ketam ko nak masak..pepandai la agak2..
Minyak bijan - ini optional dan guna sikit jer..utk wangikan masakan
Garam dan gula utk perasa
Potongan nenas dan tomato- ini kalau suka..tp lagi sedap la kalau ada..
Telur yg dipukul...ada org suka byk, tp kalau byk..makin kering la kuahnya..pandai2 la sesuaikan dgn bilangan sos dan air yg korg guna..
Daun bawang atau daun ketumbar yg dipotong utk tabur masa last skali


Mula2..panaskan minyak dan tumiskan bawang merah dan bawang putih tu..then masukkan sos cili, sos tomato, sos tiram, minyak bijan dan air, kacau sikit...
Dah sebati..masukkan ler ketam..tunggu mendidih, ketam dah tukar kaler...then masukkan garam (jika perlu) dan gula..kita dah guna sos tiram kan, sos tu kan dah masin..kalau dah OK, x yah ler bubuh garam lagik..tuangkan telur dan kacau supaya x bergentel..then masukkan pulak tomato dan nenas...kacau rata..bila dah pekat, rasa semua dah OK..taburkan daun bawang/ketumbar..Siap!!!

Kadang2...aku x guna sos tiram dan potongan tomato dan nenas bila mende tu xde stok kat umah...aku guna jek pati ayam yg kiub tu..rasa sedap jugak..

Haaa....ni versi yg kiub ayam tu la..masih dlm kuali..belum tabur daun apa2 lagi...telur pon guna sebijik je..tu yg nampak mcm kurang cun...tp rasa maintain...hehhehehe


Jemputla hidu bau je ye Chachi....omnyomm...nyomm..nyommm....

P/S: Big Boss allergic pada seafood..so...aku balun semua sorg2...muahhahahaha.....


3 comments:

  1. waahhhhhhh... kita serupala... hasben allergic seafood.. kalau rasa teringiiiiinnnn sangat nak makan ketam memang masak sendiri.. balun sendirikk hihihih

    ReplyDelete
  2. haiyooooo suka la baca blog nih.. kadang2 tak der update berhari hari tapi sekali update 3 entries sehari! *larikkkkk*

    ReplyDelete
  3. Zikir Sambung note.. note .. note..note..note... *larriiiikkkkk!!!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Usia perkongsian cerita kita...

PitaPata Cat tickers