Topics

rencam (140) emo (120) friends (113) Bokashi (62) makan2 (56) Rozy Tiger (54) family (43) betty (35) Lulu (29) Budak Asrama (28) books (21) sale (20) umah baru (18) Giant (16) Boo Yong (11) momot (11) Mail Lambung (10) PG journey (10) Sunkiss (10) cikgu (9) PETKNODE (8) AIR ASIA SALE (7) holiday (7) spss (7) PhDJourney (6) Synergi (6) movie (5) bake (4) daging (4) pasta (4) Ramadhan (3) ayam (3) sotong (3)

Search This Blog

Free counters!

Monday 21 April 2014

Awas...kontraktor penipu dari Kayu Ara!

As Salam...
Astagfirullahalazim...
Astagfirullahalazim...
Astagfirullahalazim...

Hati tengah marah...meluap2 geramnya...tak baik bercerita sbb mcm boleh musnahkan periuk nasik org tp aku rasa aku harus berkongsi supaya xde yg terkena...almaklum nak renovate umah bukan pakai sikit2 duit...beribu2 weii...

Seperti tajuk kat atas tu...mmg aku nak cerita sikit...ni kes kawan tikam kawan...diberi percayaan tp buat taik...aku percaya xde perkara dlm dunia yg x boleh settle...yg penting bawa bincang selesaikan baik2..bukan diam menyepi diri membisu membatu membeku hilang seribu bahasa...itu kurang ajar namanya..mmg disyakki entry ini akan jadi satu entry yg panjang...so pls sit back, relax and keep on reading..feel my pain...sob...sob..sob..

Masa baru kenal, masa nak seal the deal..aku dah ckp dgn dia ni (namanya Edi, ex sekolah vokasional shah alam)..ko bikin keje baik2...nanti aku promotekan dalam blog.. (walau blog aku kecil dan x pemes, kita x tau siapa yg baca dan x tau rezeki nak dtg dlm bentuk yg mcm mana..kan)..kalau ada yg bertanya pasal renovation aku akan rekemen, TAPI KALAU KO BUAT HAL....DLM BLOG JUGALAH AKU AKAN BERCERITA....nah....nyatanya dia pilih yg kedua....now..taste your own medicine la ek...

Perkara ni bermula dgn hal aku sibuk2 carik kontraktor utk buat minor renovation di rumah..carik punya carik Big Boss kata kawan dia seekor seorang ada keje kontraktor...sesajer la di pi risik2...mcm OK la gayanya....so berjumpa la kami di rumah yang nak dikerjakan tu utk estimate costing..umah tu kat Rawang...so mmg mcm OK...ko sebut je apa....semua boleh sajer bikinnya...aku ingat lagi katanya "Kalau ko ada tanah, aku boleh bangunkan umah atasnya.." Gah betul ayatnya...kalau betul pon dia ada skill mcm tu..malas aku nak percaya, ni keje secoet ciponet ni pon x boleh settle...nak bangunkan umah lagi...porahhhhh!!! Hilang respect weii....buat keje sekerat2..apa mende ntah..

Sbb gaya 1st impression mcm OK, sapelah sangka nak kene kencing kan...ajak la berjumpa dlm ujung bulan 12 jugak tu kat gerai mkn area Sg Besi utk finalised discussion...time tu pon nampak mcm OK...even my 2 frens yg ada sama2 masa tu pon x sangka dia nih buat hal taik mcm nih...
Masa tu baru abis grooming kucing, aku sumpah lupa nak bawak duit down payment...so itu kami udahnya bank in sajer..(oh yes..we still have the transaction details)...dia dtg dgn wife dia...selain citer hal bikin keja, ada jugakla citer2 jejak kasih memori silam (whatever!) which i dont really want to know, not interested ler...not my bunch of frens, not my cup of tea...beriya2 cerita as if aku ni sek teknik/voka...eh...eh....eh...aku pedulik apa sape kawin sape...sape tackle sape whatsoever...duh!!

Aha..selepas perjumpaan tu...sibuk la dia nih dok tanya bila nak start buat...sbb dia dah nak abis job, tgh free...eh...mcm pantas buat keje..selepas dah bank in duit...dah bagi kunci umah..dia start beli barang, keje pon jalan....uihhh...pantas kejenya...mmg la mcm puas hati...siap puji...tapi...Hhmmmm...rupanya pantas sbb dia salah dengar, depa ingat aku nak move in by Feb, to be exact early Feb..so ngam2 sebulan bikin keje..tu yg pantas gile babs tu...bila aku ckp depa salah dengar, aku nak masuk late Feb...aha....itulah permulaan hazabnya...dari ramai tinggal 2 orang...dari hari2 dtg keje jadik dtg hari2 tertentu...berminggu x gerak keje pon ada..kadang2 weekend ada..kadang2 weekend xde....macam2la pe'el nya...kata buat kat Rawang..tp tengok fesbuk mcm ada kat tmpt lain...aku masih bersangka baik..aku sedpkan hati dgn kata maybe pekerja nya ramai so boleh bahagi2kan cukup utk semua tempat...sangkaan meleset sama sekali rupanya...

Kisahnya ada job di tempat lain...job cuci longkang...job minor renovation di rumah orang lain...yg bestnya..rumah org lain tu sebenarnya rumah seorang kawan sekolah juga, Shikin namanya...yg mana dia pon terima nasib yg sama mcm kami...duit sudah bagi...barang ada sudah beli..tp yg lagi kesian..keje x jalan2 lagi...bangang2 pon umah aku tu nampak jugakla perubahannya walau ada caca merba sana sini...tp umah Shikin ni...apa pon x bikin lagi ceiling cornishnya tu...yg pasti percent belum siap lg banyak dr yg dah siap...aha...kene main dah kami ni....modus operandi pon sama jek...Bila Big Boss contact2 dgn si Shikin ni...ehh...cerita nya sama...copy paste!

 Hhhmmm...ni la orgnya yg so-called fren...tp tikam kawan sendiri...kita ni nak tolong sama2 Melayu, nak bg biz kat kawan...sudahnya kita kene main...yg fren2 dgn Big Boss tu yg lelaki...yg wife tu aku geram sgt...sbb x respon bila aku pm FBnya baik2 tanya mcm mana aku nak keep in tuch dgn suaminya tuh selepas menyepi diri tinggalkan umah aku x siap2...

See...tarikh 22 March..dah nak dekat sebulan lewat dari tarikh yg dia patut serah kunci dan siapkan umah...seen but no reply...Sebelum tu berjanji bagai...balance pay in cash..umah siap dlm 10 hari...hah...kelaut!! Big Boss dah ckp..kami terpaksa extend tenancy agreement sbb patut keluar umah by Feb..bahana umah x siap...kene extend...kami kene charge rm100 sehari..kalau dia x siap2..rm100 tu kami akan kenekan pd dia plak..sbb pasal dia x siapkan umah on time...haaa...terus menyepi...padahal Big Boss tetap bg duit..dengan harapan dia x buat taik dan siapkan umah...haramm...umah ttp x siap!! Patutnya jgn dibagi duit tu...tp sape sangka..kata kawan...rupanya...hhmmm....

Sbb 22 March tu dia x reply..kami x pegila umah sana tu nak amik kunci konon2nya...dia janji dgn Big Boss next Sabtu dtg pukul 4 ptg utk amik kunci...kami pi la sana....takde sorg pon kat sana..dia pon batang hidung x nampak...telefon x angkat, sms x reply..itu yg aku tulis udahnya kat wall FB dia...tgk tu...tarikh 29 March...maknanya 2x la setan ni janji nak dtg tp xde...kalau x dpt dtg bg la tau..ni main senyap je...ko ingat rumah aku nak pi umah Rawang tu dekat ke...ko ingat kete aku pakai air kencing barangkali??

Pic kiri:
Selepas x dpt nak hubungi si lelaki ni pada 29 March tu...aku try wife dia di FB..sbb aku xde no hp dia nak whatsapp..cuba tgk..sekali lagi SEEN but no reply...apsal xnak reply?? Dari soalan aku tuh ...sah2 aku x dpt contact laki dia kan...menyampah aku...aku unfren minah ni sbb menyampah...arr...mmg dia x rugi apa2...aku pon sama..

Pic kanan:
Sbb Sabtu tu xdpt amik kunci..esoknya pada hari Ahad (30 March) kami buat la apa yg kami terpaksa buat..break in rumah sendiri..this time aku try pm si Edi pulak...seperti yg dijangka kan...wajibla x reply...kalau dia reply mau aku sujud syukur kat situ..boleh??? Oh...lepas tu si lelaki ni unfren aku plak...kalau xde salah kenapa nak unfren kan??!

Big Boss lagi la..non stop call n wasap..tp x reply...kami laki bini plak masam muka kejap bahana setan ni....

Rumah x berkemas...yang dijanji nak pasang x pasang..bilik aku x berpintu...pintu kaca kucing xde..maksudnya xde tu aku pon x tau..katanya dah order tp haram xnampak...ko mkn duit aku ke??? Kes pintu lagi satu...masa deal..semua pintu tukar...sbb asalnya pakai pintu biasa...aku nak pintu yg kotak2 yg tebal sikit...ala...pintu yg mcm chocolate bar tu...aku nak cat kaler putih semua pintu..dia tu pon iye2 la...sekali masa dtg check umah...pintu yg lama x berganti tp dicat warna coklat....arrr....pastu bila kita ckp katanya mana ada janji nak tukar pintu..nampak menipu kan..kalau x buat apa aku zikir2 pasal pintu...aku rasa dia lupa..almaklum byk projek agaknya..sudahnya...ntah apa slow talk dgn Big Boss dia agreed nak tukar pintu...masalahnya slps dia menghilang ni...pintu bilik aku yg dah dia tanggalkan tu semua x berganti...kalau ada pintunya boleh kami pasang..ini pintu pon x beli..so aku kene kluar duit LAGI utk beli dan pasang pintu...pintu kaca bilik kucing mmg xde la..tinggal harapan...sebelum ni kata dah order..tp xde pon...penipu sgt...kurang ajar kan??!

Pintu utama pulak...dah salah ditebuk utk ruang tombol..aku panggil org pasang kunci mmg x boleh masuk... sbb tempat yang di lubangkan measurement x ngam dgn jenis tombol..kes salah tebuk....xke aku mengalami kerugian..dah salah buat...ko tinggalkan aje kan??!!

Lampu yg sepatutnya berganti tidak diganti...mosaic yg pecah x dibuat balik...lampu yg salah pasang x dibetulkan...sampah x dibuang...railing langsir yg salah pasang x dibetulkan...barang dibeli main letak sembarang...cat ko tinggalkan kat luar....dia cuma tinggalkan satu kereta sorong dgn ntah hape2 ntah dlm tu..sakit hati aku! Cat rumah pon x rata...depan kaler lain tepi kaler lain...aku rasa dia pon x nampak...sbb dia pon mcm hantar pekerja je kat sana...aku x rasa dia ada masa nak belek hasil keje anak buah dia tuh...asal boleh..asal siap agaknya...

Para kayu kat bilik kucing...hhmm..katanya boleh buat para kukuh...berat 10kg pon x jatuh....haa...masa aku pi...kayu yg digunakan hanyalah kayu plywood..kalau kucing aku tdo golek2 pon boleh rebah....itu belum depa main wrestling....lain disuruh lain dipasang..pentipu sgt ko nih kan?! Cat para tuh mcm nak x nak aje..kesimpulannya mmg buruk sgt!

Dia suruh kami beli lampu la apa2 nak pasang dlam umah sbb nanti dia boleh pasangkan sekali...kami beli la lampu..beli la railing langsir..mmgla dipasangkan...alhamdulillah...walaupun ada yg salah ada yg terbalik at least berpasang...kalau ko rasa terbeban, jgn janji, jangan ckp apa...kalau boleh buat...buat...x boleh x apa...kami x mintak ko pasang tp sbb dia offer..kami ok jer la...kot la depa malas sbb kami bising salah pasang tp so far, aku ngan Big Boss mmg ckp baik2...yelah org buat rumah kita kan, nak la jaga hati... celing dekat porch pon kami x minta tp dia nak bg free, kawan2 katanya...haaa...yg free siap...yg berbayar x siap..mcm mana tu??

Hah...ni tong sampah ni x berangkat walhal dah penuh....so takkan nak biarkan depan umah...kisahnya aku la kene kluar duit aku sendirik lagi..utk clearkan tong ni....kurang ajar kan??

Ni masa awal2...kemain lagi ....overtime katanya...mmgla...sbb ko ingat nak pindah awal bulan 2 kan...lepas ko tau hujung bulan 2....jgnkan overtime..keje biasa pon xde..sibuk job cuci longkang...cat stadium...hooray2 dgn kelab kete Waja...kan...kan...x salah nak beriadah dgn family...tp dah ko tau ko ada job..siapkanla...ini setiap kali nak dtg weekend payah sgt..asyik xde la..halfday la..tu belum masa pilih cat...kelam kabut je nak cepat sbb ko sibuk nak pi beli kasut anak kan...kan...

Menyampah! Hati2 ya...kalau jumpa dgn ini org..x payah kasi job melainkan korg sudi nak leburkan duit....dia selalu cerita org x bayar last payment dia...so aku mcm tertanya2..apsal org tak bayar..mmg setiap job ko tergantung mcm ni ka??


Kami ni bukan xde hati perut...tanya baik2 tak nak jawab...aku percaya semua benda boleh diskas..anak sakit ka...ke kot dia yg sakit ka...kot la at the end job ni xde untung..atau mmg salah kira duitnya x cukup ka...atau xde manpower nak buat kerja...atau ko nak stop xnak buat ke...apa pon masalahnya..ckpla!! Dari diam je x bgtau apa..kami dok tertanya2 apsal... Dia ada ckp..cat yg aku pilih tu kaler mahal..kaler kene bancuh bukan yg readymade...mana lah aku tau kan...dah ko bg katalog aku pilih je la....xde plak dia bgtau ini mahal ka ini murah...kot ler lari bajet sbb pilih cat mahal, xde untung...kene la bg tau...kan...bila diam jer mmg la mengundang kemarahan org...

Yg pasal kes kawan Big Boss seorg lagi yg kene kencing jugak tu kan...si Shikin, dia pon call2 xdpt..call wife dia x angkat...bila call guna no hp lain ....eh...ada org jawab pulak..means hidup la lagi depa nih kan...tp mcm biasa banyak drama nye, nanti call balik la...line x clear la, x dengar la...alasan nak hang up cepat je semua nih...so sah ler dia angkat call kami sbb nak berdiam dan melarikan diri..yg bestnya..Shikin ni dah pi carik dia kat umah kat Kayu Ara tu...opkos la jumpa kan..tp dia xde kat umah..bininya yg ada..haa..menggelupur la balik sbb org dah carik sampai ke umah....dengarnya dia berjanji lagi...akan buat sampai siap...err...ntah siap ke idak...kita tgk dan lihat...yg itu mmg harus la carik kat umah sbb dah bayar RM12k, separuh dari harga yg dia quote tp apa pon tak siap kan...kami ni...dah lebur RM17k...sbb dia dah buat bencana ni...aku kene la carik kontraktor lain nak perabih keje dia yg tingal sikit sana sikit sini...ko ingat aku ni cap duit??? ke aku bleh main petik2 duit dari pokok???

Sekarang ni..hati2la..kawan sendiri pon belum tentu boleh percaya...

Kalau ko baca la Edi....bawakla2 bertaubat...ko dah susahkan org...nanti org lain pon akan susahkan ko...lembu dipegang pada talinya...manusia dipegang pada janji...so ko ni kategori mana? lembukah? orgkah? Atau tiada dlm dlm senarai di atas??

Pengajaran utk semua, lain kali kene jugak2 buat aggreement ke hape sblm keje berjalan, x kisahla ko kawan ke..sedara ke...susah nak percaya org kalau gini keadaannnya...perjanjian untuk tempoh nak bg duit, nak bagi bape percent, tarikh siap bila, kalau x siap nak penalti berapa, semua kene buat dan amik kira, jgn jadi mcm kami, bodoh kami ni sbb percaya kawan, semua atas janji mulut...full quotation pon x dibagi, katanya nanti terkejut tgk harga sbb lagi tinggi dari yg dia quote...sbb full quotation detail dan itemised semua..harga kawan2 la katanya...patutnya kami mintak jugak quotation tu...sekarang sama jek...kene kluar duit 2x..



9 comments:

  1. Report polis la diyana. Ni da mrlibatkan duit. Tah2 brapa banyak lagi duit yg dir dpt joli. Hmmmm

    ReplyDelete
  2. Share je kat fb. Dh ramai yg kena tipu n akan ada lg yg kena tipu. Bkn nak aib tp supaya xde lg mangsa

    ReplyDelete
  3. Buat report polis....pas tu pergi buat aduan di CIDB.....lesen dia akan dibatalkan......

    ReplyDelete
  4. Baru ada masa baca hari ni... Kesiannya ko Di... Kalau jd kat aku, dh mati kot mamat ni aku kerjakan... Uish, sabar sabar... Haizz... -_-

    ReplyDelete
  5. Mohon share sama. Paip tersumbat saya kerna caj RM490!! Mintak2 kurang dapat RM450! Padahal kalau buatdengan IWK pundalam RM180 shj. Silap saya sebab tak tanya harga masa awal2 buat. Niat sama, nak tolong orang melayu.. Padan muka sendiri.. Tp benda dah jadi kan. So, nak elak kawan2 lain terkena dengan contractor ni, saya share details:

    Nama: derus
    Company: gagah bina construction
    Area: KL / selangor / negeri sembilan / melaka
    No tel: 016-3501357

    ReplyDelete
  6. Kontraktor penipu tu ada kawan!

    Nama: derus / iszwan
    Company: gagah bina construction
    Area: KL / selangor / negeri sembilan / melaka
    No tel: 016-3501357 / 012-3219597

    ReplyDelete
  7. Sekadar Berkongsi Maklumat Kontraktor/Tukang Rumah Penipu:

    Nama : Mohammad Irwan Bin Tinggal
    No K.P : 860222-13-5559
    No Hp : 011-25032146
    Alamat Asal : No 153 Kampung Samarahan Baru,Swk
    Alamat Terakhir : Kampung Semariang, Petrajaya Kuching.
    Nota; Ada mengiklankan diri dlm M*dah.my, mengaku pakar dalam renovasi rumah tapi hakikatnya hampeh dan tidak ikut pendapat org. Modus operandi adalah buat kerja sedikit...minta duit advance kerap....pelbagai alasan...lesap.Kerugian melebihi RM10 000.

    ReplyDelete
  8. kontraktor penipu juga:
    nama:Qays Holdings sdn bhd
    bertempat di bangi,nilai, putrajaya
    pakar dalam IBS dan jual beli hartanah
    nama owner:AmrulQays bin Maarof
    :Berhati-hati dengan kontraktor ni sebab muka baik giler.konon2 die la hebat dalam construction>Rumah aku dah setahun last2 die undur diri tak mampu nak buat.Rumah aku abis rosak senget dibuatnye.Menipu pulak duit aku 10K tak pulang2.Hampeh punye kontraktor.Ko tunggu esok aku mengamuk depan rumah kau

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam bro.. boleh bg contact number? Sy kenal dan tahu rumah dia

      Delete

Daisypath Anniversary tickers

Happily married

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Usia perkongsian cerita kita...

PitaPata Cat tickers