Topics

rencam (140) emo (120) friends (113) Bokashi (62) makan2 (56) Rozy Tiger (54) family (43) betty (35) Lulu (29) Budak Asrama (28) books (21) sale (20) umah baru (18) Giant (16) Boo Yong (11) momot (11) Mail Lambung (10) PG journey (10) Sunkiss (10) cikgu (9) PETKNODE (8) AIR ASIA SALE (7) holiday (7) spss (7) PhDJourney (6) Synergi (6) movie (5) bake (4) daging (4) pasta (4) Ramadhan (3) ayam (3) sotong (3)

Geng Betty

Monday, 29 August 2011

Don'ts Semasa Raya..

As Salam...

Esok dah nak raya...mood aku biasa2 aje, dah terbayang segala kepenatan yg bakal dirasai..penat weh org pompuan masa raya..mencik!!

Entry kali ni pasal kesalahan yg slalu kita buat everytime raya..byk dah sebar mende ni..ni aku dpt dari FB sorg kawan...


 Berlebih2an dan pembaziran melampau tahap cipan waktu raya..kalau perabot tu sume nak tukar..perabot jati la..kusyen Italy la..kerusi cleopatra la..karpet Parsi la...langsir sutera la...hhmmm.....
kuih muih sampai tak muat meja..tepi meja bawah meja sume  penuh..ko ckp je nak kuih apa sume ada..kalah katalog kuih raya kilang..hahahhaha..
baju raya berpasang2 berhelai2..kalau disusun..maybe org akan ingat ko buat garage sale/carboot sale...
Membazir ni kan amalan setan..so..yg ko beriya2 ikut membazir kenapa? Ke ko mmg dah register ngan setan nak ikut perangai dia???


 Tabbaruj..berlebihan berhias utk org pompuan especially barang kemas...hhmm...rantai??  kalah rantai kapal..berjurai2..ko pilih je..nak manik..tanpa manik..ko nak kristal..batu jade, zamrud, batu nilam..batu bata, batu kerikil sume adaaa...
makeup?? hhmm..eyeshadow ngan lipstik dah mcm wayang pekji/cina..bajet howt dan cun ler tu padahal awek Timor Leste pon x pakai gitu..


 Makan berlebihan..pastu sampai lupa nak buat puasa enam..tup...tup..dah abih Syawal..yela..ko sibuk open house sana..open house sini..x salah memenuhi jemputan tp berpada2..makannya melampau2..sbb tu x heran kalau lepas raya berat naik berganda lebih byk dr berat yg ko hilang masa bulan pose..kesimpulannya..ko x lose weight lansung..bertambah lg ada..kan..


 Sibuk nak salam semua org..bukan kira halal haram..yg x berkaitan pon salam..padahal x buleh sbb bukan mahram..sibuk nak jaga adat..kang x salam kata belagak..sombong, hidung tinggi, kera sumbang etc..habis kluar semua peribahasa ngan simpulan bahasa yg nak tunjuk ko tu mmg belagak..
tgk2 la sape yg ko nak salam..mungkin sudah cukup sekadar dgn mengangguk..senyum..dan bertanya khabar..jgn la x salam, muka ketat pastu diam buat bodo jek..pandai2 la bawak diri..


 Hanya pentingkan solat sunat Hari Raya..err..aku nak tanya..solat fardhu yg 5 waktu tu cukup x?? Paham2 sendiri lah yea..


Lebih pentingkan TV dan hiburan dr melawat sedara..agak2 la korg ni..malas2 aku pon..umah sedara yg tua..pakcik2 yg wajib2 sume aku pegi..pastu baru layan TV..takkan raya pertama terus x kuar2 rumah bahana tgk TV, gilo ape?? Kalau bukan kita nak carik sedara..sape lg...kan..


Bermaafan di hari raya..ntah hape2 ntah..setahun skali baru nak mintak ampun..patutnya kene selalu buat..bukan dlm Syawal ajer..kang dibuatnya x sempat jumpa Syawal yg akan dtg mcm mana?? pernah terfikir tak??


1 comment:

  1. yup! betul sume-sume tu..

    ingatan utk diri sndiri ;)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Usia perkongsian cerita kita...

PitaPata Cat tickers