Topics

rencam (140) emo (120) friends (113) Bokashi (62) makan2 (56) Rozy Tiger (54) family (43) betty (35) Lulu (29) Budak Asrama (28) books (21) sale (20) umah baru (18) Giant (16) Boo Yong (11) momot (11) Mail Lambung (10) PG journey (10) Sunkiss (10) cikgu (9) PETKNODE (8) AIR ASIA SALE (7) holiday (7) spss (7) PhDJourney (6) Synergi (6) movie (5) bake (4) daging (4) pasta (4) Ramadhan (3) ayam (3) sotong (3)

Geng Betty

Friday, 5 April 2013

Baru..Bahru..Baharu..

As Salam..

Hari ni..dpt free lesson Bahasa Melayu...kehehhehe..
Masa borak2 tu..tiba2 muncul persoalan..apa beza antara 'Baru', 'Baharu' dan 'Bahru'?? 
Arr...sila la jgn gelakkan aku....aku bukan cikgu Bahasa Melayu dan aku juga x berapa nak berseni dalam penggunaan bahasa2 nih...so..daptlah pencerahan pagi td...mujur kawan sebilik lecturer Bahasa Melayu...

So...kisahnya...kalau ikut white board tuh...
'Baru' digunakan utk menerangkan masa..contoh ayat..."Saya baru sampai dari KL" atau "Skrg baru pukul 2"
Penggunaan 'Bahru' adalah untuk tempat..contohnya "Kota Bahru" atau "Johor Bahru".
Penggunaan 'Baharu' digunakan untuk menerangkan perkara selain tempat dan masa...contoh ayat..."Ini jam baharu" ataupun "Baju baharu ini mahal harganya"...

Arrr...korg paham tak?? Aku baharu dapat pencerahan ni pagi tadi...nampak sgt aku x pernah amik pusing perkara ni sblm ni..kan...

Pastu..penggunaan 'i' dan 'kan'...Mari pilih contoh perkataan 'Memperisteri' dan 'Memperisterikan'...
Selalu kita dengar...Si polan telah memperisterikan si polan setelah 2 thn berkenalan...
Arr siapakah sipolan2 itu??
Aku Diyana...Big Boss Nadzrie...ayuh cuba lagi...

Nadzrie telah memperisterikan Diyana....ayat ini salah!! Sbb nya..ia bermaksud Nadzrie telah kahwinkan Diyana supaya Diyana menjadi isteri....(hahahhaha..nangis aku..berani dia nak kawinkan aku dgn org lain!!)

Ayat yg betul ialah:
Nadzrie telah memperisteri Diyana...haaa...gitu....baharu betul....
Aku pon baharu tau weh.....

Sama dengan ayat..."Sembahyanglah kamu sebelum kamu disembahyangkan" So..ayat tu betul ke salah?? Pikir2 kan ek..kalau x dpt gak..pi gegar mana2 cikgu Bahasa Melayu yang terdekat..okeh....

Dah....aku nak sambung mkn colek mangga nih...kuikuikui....
Papaiiii....













2 comments:

  1. mangga juga penyudahnyaaaa... muahahaahhhhhhhahaaaaaaaaa!!!!

    ReplyDelete
  2. terima kasih untuk pengetahuan baharu ni. saya baru jer baca entry ini. semoga kita boleh pergi mandi di sungai pertak kuala kubu bahru.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Usia perkongsian cerita kita...

PitaPata Cat tickers