Topics

rencam (140) emo (120) friends (113) Bokashi (62) makan2 (56) Rozy Tiger (54) family (43) betty (35) Lulu (29) Budak Asrama (28) books (21) sale (20) umah baru (18) Giant (16) Boo Yong (11) momot (11) Mail Lambung (10) PG journey (10) Sunkiss (10) cikgu (9) PETKNODE (8) AIR ASIA SALE (7) holiday (7) spss (7) PhDJourney (6) Synergi (6) movie (5) bake (4) daging (4) pasta (4) Ramadhan (3) ayam (3) sotong (3)

Geng Betty

Friday, 5 October 2012

Pet Grass..'Sayur' utk kucing..

As Salam..

 Haiii..Nama saya NyuNyu..hari ni Nyunyu nak tunjukkan cara2 tanam pet grass yg betul....
Ala..mmg senang..yea..mmg org buta pon leh buat..pastu dlm pet grass kit tu ada instruction..tp peliknya..ada yg tanam x tumbuh2..kenapa ek??
Assistant Nyunyu hari ni ialah papa a.k.a Big Boss..
Marilah kita mulakan tutorial kita...

 Nak senang, pakai container yg dah diberi tu jek..tuangkan tanah yg dibekalkan...jgn habiskan..tinggalkan sikit...

 Pastu..letak air..jgn la sampai banjir..kita bukan nak tanam padi uoollsss....no banjir2 kilat hoccay...sampai tanah tu basah cukupla...

 Then taburla biji benih tu...

 Rata2kan...jgn berkumpul setempat..kang tumbesaran x balance...

 Sprinkle air lagi...


 Pastu tutup benih tu fn balance tanah yg kita x habiskan td...

 Bila ditengok..lapisannya gini..nampak tak? Ada thin layer of soil atas benih..jgn la tanam benih tu dalam2 sgt..kang tak tumbuh terus nanti...

 Pastu..tutup la dgn tisu provided...tisu tu besar..lipat sikit biar kemas..

 Sprinkle air lagi...Simpan ditempat teduh dan boleh dpt sedikit cahaya, senang citer kat balcony ka..kat tingkap dapur ka..x payah la nak bubuh bawah panas terik tu...

 Lepas sehari, nampak akar dah tumbuh..yg pic ni ialah selepas 2 hari...pantas kan...Oh yea..bila dah start tumbuh..buangla tisu tu...x pakai dah..

Yang ni lepas 3 hari..bila dah seminggu atas dah cukup tinggi..bolehla kami 10 beradik ngap..ala2 mkn kangkung belacan ataupon kailan ikan masin..

Ma...oh ma..kene tunggu seminggu ke? Lain kali sila lah tanam pet grass yg cepat sikit tumbuh..errr..pet grass automatik xde ke ma??

P/S: Byk ler ko punye automatik..sabar yea... Oh ya..sape2 nak beli..bleh la order dari Scratch...beli sambil beramal..ada portion hasil jualan akan disalurkan ke dana Scratch...ni linknya https://www.facebook.com/media/set/?set=a.510168408997872.130459.205398439474872&type=3


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Usia perkongsian cerita kita...

PitaPata Cat tickers