Topics

rencam (140) emo (120) friends (113) Bokashi (62) makan2 (56) Rozy Tiger (54) family (43) betty (35) Lulu (29) Budak Asrama (28) books (21) sale (20) umah baru (18) Giant (16) Boo Yong (11) momot (11) Mail Lambung (10) PG journey (10) Sunkiss (10) cikgu (9) PETKNODE (8) AIR ASIA SALE (7) holiday (7) spss (7) PhDJourney (6) Synergi (6) movie (5) bake (4) daging (4) pasta (4) Ramadhan (3) ayam (3) sotong (3)

Search This Blog

Free counters!

Friday 16 August 2013

kangkung peberet boleh sbbkan ngantuk??

As Salam...

Aku ni penggemar kangkung tegar...x kisahla ko masak apa pun kangkung tu..mmg aku sukaaaa sgt...

kangkung goreng biasa pon sedap...buh daging...

Kangkung goreng belacan...lagi sedap...

Sedikit pembacaan dan info mengenai kangkung...

Banyak mitos yang mengatakan kangkung sebagai sayuran penyebab mengantuk. Bahkan beberapa orang sengaja menghindari sayuran tersebut sebagai menu sarapan agar terhindar dari rasa mengantuk. Namun, benarkah hal tersebut? Sebelum kita mengetahui jawabannya,mari kita pelajari dahulu beberapa fakta mengenai kangkung.

Kangkung termasuk dalam keluarga Kangkung-kangkungan (Family Convolvulaceae). Tanaman ini dapat tumbuh pada lumpur, rawa-rawa, tepi sungai, parit, bahkan mengapung di atas air. Sedangkan apabila kita hanya memetik ujungnya saja, maka kangkung dapat tumbuh lagi  dalam tempoh tujuh sampai sepuluh hari saja.

Pada awalnya kangkung berasal dari India, kemudian banyak pedagang yang membawanya berlayar ke berbagai negara seperti  Myanmar, Cina Selatan, Australia, Afrika, Malaysia dan Indonesia.
Di Cina, kangkung disebut dengan nama weng cai, di Eropa swamp cabbage, water conuoiibis, atau  water spinach dalam bahasa Inggeris.

Jenis kangkung
Kangkung terdiri dari dua jenis iaitu :

Kangkung Darat (Ipomea reptans)


Kangkung darat sering disebut juga kangkung Cina. Ciri kangkung darat yaitu memiliki bunga berwarna putih bersih, batang dan daunnya kecil, warna batah putih kehijau-hijauan serta berbiji. Umumnya kangkung darat lebih banyak digemari karena  yang lebih renyah, tidak terlalu keras dan rasanya pun lebih kuat dibandingkan kangkung air.

Kangkung Air (Ipomea Aquatica

Biasanya tumbuh liar secara semulajadi di sawah, parit tepi sungai atau bahkan di parit. Bunganya berwarna putih kemerah-merahan, batang dan daunnya besar, dan warna batangnya lebih hijau pekat.

Kandungan Gizi
Bahagian tanaman kangkung yang mengandung banyak gizi terletak pada batang muda dan pucuknya. Kangkung memiliki kandungan gizi yang cukup tinggi karena didalamnya terdapat :
  • Vitamin A, B1, C, K protein
  • Kalori (energi), karbohidrat, protein, dan lemak
  • Mineral dan zat penting, misalnya zat besi, kalsium, fosfor, asam amino dan karoten.
Manfaat Sayur kangkung
Sayur kangkung banyak di gemar kerana rasanya yang sedap. Tidak hanya itu saja kangkung turut memainkan peranan dalam fungsi tubuh kita kerana ia mempunyai :
  • Vitamin A bagus untuk kesehatan mata
  • Vitamin B membantu proses metabolisme tubuh
  • Vitamin C menjaga daya tahan tubuh
  • Vitamin K penting dalam proses pembekuan darah pada luka
  • Menetralkan Racun
Kangkung berfungsi sebagai penenang (sedaktif) dan mampu menetralisir racun serta menghilangkannya dari dalam tubuh. Oleh sebab itu tubuh menjadi relaks. Herminia de Guzman Ladion, pakar kesehatan dari Filiphina, memasukkan kangkung dalam kelompok tanaman penyembuh ajaib. Di negara tersebut, tanaman kangkung di pakai untuk menyembuhkan sembelit dan obat bagi mereka yang sedang melakukan diet. Akar kangkung juga berguna untuk mengobati penyakit wasir.
  • Penuh Zat besi dan mineral.
Zat besi penting dalam proses pembentukan hemoglobin. Jadi ia baik untuk dimakan oleh pesakit anaemia dan ibu mengandung untuk membina sel darah merah. Selain itu zat besi dapat meningkatkan konsentrasi otak.
  • Antioksida Betakaroten
Kangkung mengandung betakaroten yang merupakan salah satu antioksidan yang sangat berguna dalam menangani radikal bebas. Radikal bebas adalah awal dari berbagai penyakit, termasuk penyakit jantung. Betakaroten juga di kenal sebagai unsur pencegah kanser kulit dan paru2. Hal ini kerana ia mampu meresap ke lebih banyak bahagian tubuh selain mampu kekal lebih lama secara relatif berbanding dengan vitamin A dalam memberikan perlindungan terhadap kanser.
  • Kaya Akan Serat
Kangkung kaya akan serat yang bermanfaat untuk mengikat hempedu dan kolesterol serta membawanya keluar bersama najis.

Ia juga juga dikatakan elok dalam diamalkan wanita yang mengalami haid terlalu banyak, sakit gigi, sulit membuang air kecil, keracunan makanan dan bisul. Air rebusan kangkung turut dipercayai berkhasiat untuk merawat kelumumur.

Mitos kangkung Penyebab Ngantuk.
Mitos yang mengatakan kangkung menyebabkanmasalah mengantuk masih belum dapat di buktikan secara ilmiah kebenarannya. Fakta yang paling mendekati mitos tersebut adalah wujudnya sedikit zat sedaktif pada kangkung yang dapat memberikan rasa tenang dan relaks sehingga berpotensi menyebabkan rasa mengantuk dan tertidur kerana tubuh merasa selesa. Namun begitu, ia tidak berlaku kepada semua individu kerana respon setiap orang adalah berbeza. Ada yang terus merasa ngantuk walaupun hanya makan 3 sudu kangkung tapi ada juga yang langsung tidak merasa mengantuk walaupun makan kangkung pada amaun yang lebih banyak.

Waspada kadar Purin yang Tinggi
Dalam setiap 100 g kangkung terdapat 298mg purin. Oleh kerana pesakit gout perlu berhati2 dalam mengambil kangkung. Mereka masih boleh mengambil kangkung sebanyak 50g sehari kerana kadar pengambilan purin utk pesakit gout adalah dalam lingkungan 100-150mg sehari.


Cara Mengolah Kangkung Agar Tidak Mengurangi Gizi
  • Pilihlah kangkung yang masih segar, daun tidak menguning, tidak terlalu tua, warna cerah
  • Sebaiknya kangkung yang telah dimasak semalaman tidak dimakan kerana ia mengandungi enzim perokside. Makan kangkung yang dimasak segar.
  • Cucilah kangkung dengan bersih sebelum dimasak dan jangan memasak terlalu lama/pada api yang terlalu panas kerana ia akan menghilangkan kandungan gizinya.
Menurut penelitian Sweeney dan Marsh (1971), penurunan aktiviti karoten pada sayuran hijau mampu mencapai hingga 20% apabila dimasak pada darjah kepanasa 60C selain kehilangan gizi.

P/S: I love kangkung tauu...I really do!
Sumber: ourdhesyu.wordpress.com

2 comments:

  1. salah baca info: kangkung kangangan bertindak sedaptif.. haiya caramba.

    aku suka kailannnn! goreng macam mana aku mesti akan suka. tapi iQrams mesti cakap, eiiii i masak lagi sedap tau. so jangan bagitahu iQrams aku suka kailan tau.

    ReplyDelete
  2. i pun suka kangkung!!!! suka!! suka!!

    ReplyDelete

Daisypath Anniversary tickers

Happily married

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Usia perkongsian cerita kita...

PitaPata Cat tickers