Topics

rencam (140) emo (120) friends (113) Bokashi (62) makan2 (56) Rozy Tiger (54) family (43) betty (35) Lulu (29) Budak Asrama (28) books (21) sale (20) umah baru (18) Giant (16) Boo Yong (11) momot (11) Mail Lambung (10) PG journey (10) Sunkiss (10) cikgu (9) PETKNODE (8) AIR ASIA SALE (7) holiday (7) spss (7) PhDJourney (6) Synergi (6) movie (5) bake (4) daging (4) pasta (4) Ramadhan (3) ayam (3) sotong (3)

Geng Betty

Wednesday, 15 October 2014

Kempunan kuih cara berlauk pulakkk...

As salam..

Ni kisah berzaman yg lepas..
Org lain...raya haji..masak hebat2..rendang la...hape la....aku  ehh...malas..masak sajer apa yg aku rasa aku nak mkn..after all nak tunggu masak dgg korban kan...huhuhuuh..

Kebetulannya..terjumpa pasta yg ada herbs tu..bila dah rebus..ada mcm bintik2 coklat n hijau...x sempat aku snap..cantik sgt2..kalau dah pasta...bikin bolognaise je la..kang bikin carbonara ada yg kembang2 tekak..almaklum x semua suka yg cheezy dan creamy2 ni like i do..kan...

Pastu...teringinnnnnnnnnnnnn sgt nak mkn kuih cara..gigih la buat jugak kan..pastu sedar2 xdok acuan..gilo tak...so sempat kluar pi beli..acuan baru..x pandai nak timing..cubaan ke 4 baru cantik naiknya...imagine la saiz kecik2 bentuk sampan tu..ada 1 acuan je..buat setengah kilo..sakit jugak la kaki..berdiri lama..
Senang aje buatnya...mai buat..jom...

Tepungnya..
1 cawan tepung
1 bijik telur
Air secukupnya
Warna kuning/sikit serbuk kunyit
1/2 sudu kecil garam
1 sudu kecil minyak

Masukkan semua dlm blender dan tekan on..pasti halus..perhatikan kadar kelikatan...pekat sgt tambah air, cair sgt tambah tepung..ala2 kelikatan nak bikin roti jala tu la...
* ada org gantikan separuh air dengan santan atau susu cair/segar..tak kisah mana2 ok jer..sebab bila ada telur mmg tepungnya akan lembut
*minyak tu pon dah buat dia x berapa nak melekat, santan pon sama..ikut la selera masing2
*sukatan basic 1 cawan tepung mesti 1 bijik telur yg lain ikut la suka

Intinya..
Daging cincang
Bawang merah
Bawang putih
Sedikit halia
Serbuk kari
Serbuk rendang segera (optional..tp kalau ada sedap tau)
Sos tomato
Garam

Tumis bawang merah, bawang putih dan halia sikit tu...dah wangi masukkan serbuk kari dan serbuk rendang...mcm nak buat kari la kan..rempah masak..masukkan daging dan sos tomato... masak sampai daging tu kering..dah siap!!

Bahan tambahan..
Daun sup racik halus
Bawang goreng
Cili merah racik halus

Bahan dah ready..jom!

Aku amik beberapa helai daun pandan..koyak2kan bahagian ujung..satu hujung lagi dok ikat ngan getah..buat ala2 brush..
Tunggu acuan cukup panas..so celup brush pandan tu dlm minyak sikit dan oles2kan pada acuan..dah tu tuangla adunan 3/4 penuh..bila dah nampak mcm separuh masak tu..bubuh la inti dan taburla segala cili, daun sup n bawang goreng..bila dah masak kita cumgkil sikit ngan sudu atau cungkil gigi dia akan terbalik tertonggeng elok jer..x melekat...
kalau melekat..maknanya belum masak atau masa kita tuang adunan tu..acuan masih belum cukup panas..aku 4 kali try baru dpt elok...hahahahahaha!!!

Mcm mana nak tau acuan ko panas?? bila ko tuang adunan tu...ada bunyik mcm percik2..ala2 bunyik masuk ikan dlm minyak panas tu la...kalau senyap x bunyik..harusla melekat...walaupun acuan ko ada santan la ada minyak la..ttp lekat sbb x cukup panas..nak cepat masak..tutup la acuan kita dengan tudung periuk ke hape..aku malas..biarkan bukak jer..keheheheh...

Hah..siap jugak...ini la hasil projek gila pagi raya aji namanya....hohoohoho...Alhamdulillah...merasa la sorg sikit..

P/S: Misi melayan karenah selera tekak aku sendiri yg bukan2..




1 comment:

  1. wahh kira terer dah nih kalo ceq mmg tak terbuat laa..beli sudah ahahah

    eh eh tp carbonara tu kalo letak cili padi sedap woo...meletops!

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Usia perkongsian cerita kita...

PitaPata Cat tickers