Topics

rencam (140) emo (120) friends (113) Bokashi (62) makan2 (56) Rozy Tiger (54) family (43) betty (35) Lulu (29) Budak Asrama (28) books (21) sale (20) umah baru (18) Giant (16) Boo Yong (11) momot (11) Mail Lambung (10) PG journey (10) Sunkiss (10) cikgu (9) PETKNODE (8) AIR ASIA SALE (7) holiday (7) spss (7) PhDJourney (6) Synergi (6) movie (5) bake (4) daging (4) pasta (4) Ramadhan (3) ayam (3) sotong (3)

Search This Blog

Free counters!

Friday 13 February 2015

Rezeki thn 2015

As Salam...

Haiii....bersiaran kita lagi...thn ni...aku dpt hadiah duniawi yg paling best...heyy..sabau..aku blm pregnant lagi yea..rezeki yg tu blm sampai..pending ka..delay ka..tatau la..Allah je ada jawapannya..hukhukhuk...

Sebelum tulis panjang..diingatkan...entry ni hanya sekadar perkongsian perasaan aku jek..xde niat nak riak takbur sombong diri dan sewaktu dgnnya..perjalanan masih baru..dan apa2 je boleh jadi pd masa hadapan..mai kita doakan yg baik2 aje ok...semoga perjalanan panjang ni selamat ditempuhi hingga ke hujungnya..ameen...

8hb December yg lepas (thn 2014)..hari itu birthday aku..aku biasa2 jek la..masa tu kat opis keje.tiba2 ada call..no pelik2..alah..selalu aku x angkat hp tau sbb malas nak layan amoi jual insurance..makcik nak offer pinjaman peribadi la...ntah nape hari tu..aku rajin pi angkat...hhmm...dr Bahagian Tajaan KPM!! Blur2 kambeng kejap aku..sbb dia jemput pi hadir interview..haaa udah...hari tu apply HLP tp gagal..masa interview siap kata proposal ok..tp muda lagi..suh service 2 thn lagi baru dtg apply balik..sbb dah dpt cuti belajar masa master sebelum tu thn 2010..paham la aku..kompem x dpt...masa bukaan utk kes rayuan HLP pon...aku x merayu..aku buat dek sajork..planningnya tahun depan apply lagi..

Surat jemputan interbiu dia email..haaa..nama nya pon pelik..biasiswa Blue Ocean Strategy KPM-UTM...mmg sah aku x pernah apply...dengar pon x pernah!! Hhmm..apakah??

Kisahnya aku pi la interbiu tu...ada bbrp belas org je pon...cerita punya cerita..borak punye borak...depa nak amik 10 jek...uihhh...peluang tinggi..tapi..apa kejadah sebenarnya sinergy ni..aku tau sinergy dlm kartun Jem And the Hologram zaman kanak2 tu jer..tp slps dpt surat thru email tu..harusla aku google dulu kan..dpt la info sket2..tp stil blur2 la..maklumat x banyak...mostly dr keratan akhbar jek...curiga betul aku...

Apa yg aku tau..biasiswa ni ekoran dr Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia, PPPM 2013-2025..dlm anjakan ke 4..utk meningkatkan professionalisme  keguruan..yg mana guru2 sekolah diseru untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat yg lebih tinggi..dah projek ni mulanya dgn guru2 sekolah SBP..tp dia bukak jugakla utk PPPS yg berminat utk mengajar di SBP slps tamat pengajian...so aku dah paham...tp...acaner aku yg x apply ni boleh dpt...pelik kan..tp kalau dah rezeki x kemana kannn....ihik ihik...korek punye korek..rupanya biasiswa ni iklannya bulan 9 thn lepas..hhmm...sah aku x apply..HLP je aku apply masa awal bulan 3 ke berapa mcm tu...



Interbiu dlm bulan 12 tu gak..result dpt dlm bulan 1..pantaskan...pastu kene daftar terus di UTM awal bulan 2..haaa..tak bernapas aku!! Org selalunya taklimat dgn Bah Tajaan dulu..berkampung seminggu atau 2 minggu utk crash course sblm masuk uni..kami daftar terus..Bah Tajaan dtg bagi taklimat di UTM...haaaa..lain dr yg lain nih..takotnya..Xde crash course ka..short course ka..ni redah course terus...omo..otokke?? Otokke??

Apa beza biasiswa ni dgn HLP??

Hhmm...kata pegawai Bahagian Tajaan tu..sama je dgn HLP....cumanya..biasiswa ni kategori dlm Cuti Belajar Bergaji Penuh Dengan Biasiswa (CBBP DB) ..sbb...kalau HLP....yuran pengajian dan elaun dibayar sepenuhnya oleh KPM. Ko carik uni sendiri..apply la uni mana2 suka...tp biasiswa ni beza sbb dia ada MOU dgn UTM..so..yuran pengajian ditanggung oleh pihak UTM sepenuhnya..KPM bayar elaun2 yg lain..dan tempat di UTM mmg dah secure..x payah heboh2 nak apply uni lain...mmg ko dah di cop student UTM kat dahi...gituuu..ada paham?? Lepasan HLP boleh pi mana2 jabatan utk berkhidmat slps pengajian asalkan ada kekosongan tp biasiswa ni dia dah bond dgn SBP...so kene berkhidmat di SBP selepas ni...itu bezanya...jelas? :) HLP antara pelajar dgn KPM...Biasiswa Synergi ni 3 penjuru...SBP..KPM dan UTM..haa..takotkan!!

Nanti cerita lagi..nak bernapas dulu...daa...

P/S: skrg aku dah jd student balik..bertabahla Mamabetty!! Phaitting!!

1 comment:

  1. Alhamdulillah. Tahniah beb! Aku jeles..
    Nanti cerita pasal proposal. Aku ada apply 2 tahun lepas, tapi tak dapat T_T

    ReplyDelete

Daisypath Anniversary tickers

Happily married

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Usia perkongsian cerita kita...

PitaPata Cat tickers